Anderlecht, 18 juli 2023 – SPIE Belgium, de Belgische tak van de SPIE Group, onafhankelijk Europees leider in multitechnische dienstverlening op het vlak van energie en communicatie, haalt het contract bij de Waalse overheidsdienst SOFICO binnen voor het beheer (op afstand) van 54 tunnels en trektunnels in Wallonië. SPIE Belgium wil met een nieuw informaticasysteem en een toepassingsspecifieke server het beheer van de tunnels moderniseren en centraliseren, met het oog op meer veiligheid voor de gebruikers en een vlotter verkeer. Zo wordt de werking van meer dan 11 km aan tunnels geoptimaliseerd.
Een vaste waarde in de zomermaanden: de werken op de Belgische wegen maken stilaan hun comeback. Ook achter de schermen gonst het van de bedrijvigheid en zijn nieuwe evoluties in verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid. Achter de schermen van deze wegenwerken worden een aantal innovaties bestudeerd.
Al enkele jaren worden 54 Waalse tunnels en trektunnels ‘manueel’ beheerd, met een aanzienlijke vertraging tussen een schadegeval en de verspreiding van informatie daarover tot gevolg. Files zijn schering en inslag, terwijl noodplannen eigenlijk niet langer zijn afgestemd op de realiteit van vandaag. Om die uitdagingen het hoofd te bieden, omarmt SPIE Belgium de nieuwste technologische oplossingen.
“We zijn bijzonder trots dat we dit contract konden binnenhalen en mogen instaan voor het beheer op afstand van 54 tunnels in Wallonië. Zo kunnen wij ons steentje bijdragen tot een veiliger en vlotter wegverkeer. Het bedrijf zet volop in op geavanceerde oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van gebruikers en tegelijk bijdragen tot de veiligheid en een efficiënter beheer van de weginfrastructuur”, licht Mario Brusselmans toe, Director Infrastructure bij SPIE Belgium.
Flexibele software op maat, voor een vlotter verkeer
De nieuwe, gecentraliseerde software laat SPIE Belgium toe geautomatiseerde scenario’s uit te tekenen, in functie van de specifieke eigenschappen van elke tunnel en omgeving. Concreet worden weggebruikers zo al op 40 km afstand van een tunnel geïnformeerd over de sluiting ervan via meldingen langs de weg. Dankzij deze anticipatie kunnen bestuurders alternatieve routes kiezen of onderweg een pauze inlassen.
“De software blijft bovendien flexibel en kan in de toekomst worden afgestemd op nieuwe technologieën of gewoonten van gebruikers. We kunnen onder meer de bestuurders via de wegsignalisatie wijzen op de aanwezigheid van laadpalen en inspelen op de overstap op elektrische voertuigen en wagens op waterstof. De gegevens die verzameld worden, kunnen worden aangewend om het beheer van de tunnels te optimaliseren, terwijl we tot 60 % vlotter verkeer in de omgeving van de tunnels verwachten. Concreet zouden weggebruikers bij problemen in de tunnels dus 60 % minder tijd verliezen dan vandaag”, zegt Norman Kabir, Business Development Manager voor de afdeling Infrastructure bij SPIE Belgium.
Een grote stap vooruit op het vlak van verkeersveiligheid
Los van een vlotter verkeer, zal het beheer van de tunnels door SPIE Belgium ook de veiligheid voor de weggebruikers aanzienlijk ten goede komen. Het bedrijf zal namelijk elk defect snel kunnen herstellen, waardoor ongemakken voor de bestuurders tot een minimum herleid worden. De 16 verschillende aspecten van het tunnelbeheer – van de camerabewaking, de branddetectie en de nooduitgangen tot de temperatuursensoren – worden voor elke tunnel door SPIE Belgium geëvalueerd en gemoderniseerd om een optimale veiligheid te garanderen.
“Op dit moment brengen we alles in kaart en starten we met de modernisering van de tunnels, telkens per vijf stuks, om de weggebruikers meer veiligheid en comfort te bieden met behulp van de nieuwste technologieën”, aldus Norman Kabir.