ZLVS-installaties voor de Brusselse metro

Klant Mobiliteit Brussel / MIVB
Locatie Brussel-Hoofdstad
Duur 36 maanden

SPIE Belgium haalde de aanbesteding van Mobiliteit Brussel binnen om de elektrische installaties, meer bepaald op “zeer lage veiligheidsspanning” (ZLVS), van het metro- en premetronetwerk van de MIVB te vernieuwen en uit te breiden.

De upgrade vergt tal van uiteenlopende zaken. Het gaat onder meer over de installatie van videobewakingssystemen, radio-telecommunicatie (Astrid- en TETRA-netwerk), telefonie, vervanging van glasvezelkabels, gegevensbeheer en -opslag (datacenter), systemen voor omroepberichten in de stations, toegangscontrole, communicatie van het uur en de herinrichting en beveiliging van technische lokalen.

 

Veelzijdige technische expertise

 

Deze werf stelde vele eisen en bijgevolg kwamen uiteenlopende expertises aan bod, zonder dat er op onderaannemers een beroep moest worden gedaan: 40 medewerkers van SPIE werkten overdag en ‘s nachts kwamen daar nog eens 15 medewerkers bij.

Het volledige netwerk van de MIVB - alle metrostations, tunnels, bepaalde stelplaatsen en het nieuwe commandocentrum van de MIVB (Belgolaise) voor de metro - onderging deze upgrade of werd uitgebreid met “zeer lage veiligheidsspannings”-installaties.

ZLVS staat voor een autonome elektrische voeding (dankzij een generator, een batterij of een transformator) met dubbele veiligheidsisolatie en een spanning lager dan 50 V bij wisselstroom (120 V bij gelijkstroom). De werking moet natuurlijk voldoen aan talrijke veiligheidsvoorschriften.

Naast de kwaliteit van de dienstverlening, was de technische expertise van SPIE op het vlak van energie en communicatie nog maar eens doorslaggevend in dit partnerschap met Mobiliteit Brussel, klant sinds 10 jaar. Een partnerschap dat trouwens al voor de vierde keer werd verlengd.

Geassocieerde markten

Geassocieerde afdeling